performance

Ulay - A Skeleton in the Closet
15 jan 2015

Een nieuw werk van de internationaal befaamde kunstenaar Ulay.

Locatie
Zaal 1.15, Stedelijk Museum
Tijd
20.00 - 20.30 uur
Voertaal
Engels
Toegang
Entreeprijs Stedelijk Museum + 2,50
Reserveren
Uitverkocht
Ulay, courtesy of the artist.
Ulay, courtesy of the artist.

Het Public Program is bijzonder verheugd de kunstenaar Ulay te verwelkomen in het Stedelijk Museum voor een reeks evenementen rondom zijn werk, waaronder de nieuwe performance A Skeleton in the Closet op 15 januari, een boekpresentatie en interview met performance-deskundige Amelia Jones op 9 januari, en de vertoning van de documentaire Project Cancer (2013) op 10 januari.

Ulay is misschien het best bekend vanwege zijn fysiek intense samenwerkingsprojecten met Marina Abramović uit de periode 1976 - 1988, maar ontwikkelde in de loop van vijf decennia een geheel eigen koers waaruit een tomeloze vitaliteit en onbetwistbare integriteit spreken. Zijn autonome fotografische werk en performances behoren tot het meest vernieuwende en baanbrekende van de 20ste-eeuwse en hedendaagse kunst. Het Stedelijk presenteert met trots een nieuwe performance van deze kunstenaar, die een essentiële rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de performancekunst en tot op de dag van vandaag het veld van de performance blijft verbreden.

In A Skeleton in the Closet onderzoekt Ulay de handeling van het temperatuur-opnemen als middel om de sfeer van een sociale situatie te peilen. Voor Ulay is temperatuur opnemen nauw verbonden met zijn eigen werk als fotograaf, aangezien temperatuur een belangrijk aspect is van de technische (re)productie van foto's, maar ook met zijn worsteling met zijn eigen lichaam sinds in 2012 kanker bij hem werd geconstateerd. A Skeleton in the Closet, uitgevoerd in het hart van de vaste collectie van het Stedelijk, creëert een intieme omgeving die in de allereerste plaats fungeert als een sociale setting waarin de kunstenaar en het publiek kunnen samenkomen. Dit vormt het uitgangspunt van waaruit Ulay afdaalt in zijn eigen herinneringen en zijn levenslange verbintenis met het sociale en artistieke weefsel van de stad Amsterdam.

Meer informatie over de kunstenaar 

Ulay is het pseudoniem van Frank Uwe Laysiepen. Hij volgde een opleiding tot fotograaf en werkte tussen 1968 en 1971 als consulent voor Polaroid. In de eerste fase van zijn artistieke praktijk (1968 - 1975) ondernam hij een thematische zoektocht om meer inzicht te verwerven in ideeën over identiteit en het lichaam, zowel in persoonlijke als in gemeenschappelijke zin, met name door middel van Polaroid-series, aforismen en intieme performances. In deze periode werd Ulay's fotografische werkwijze steeds performatiever, wat resulteerde in performatieve fotografie (Fototot, 1976). Later, aan het eind van deze eerste fase van zijn werk, werden de performatieve tendensen binnen het medium fotografie compleet omgezet naar het medium van performance en acties (There is a Criminal Touch to Art, 1976). Van 1976 tot 1988 werkte Ulay met Marina Abramović samen aan talrijke performances. Hun werk concentreerde zich op het bevragen van typisch mannelijk of vrouwelijk geachte karaktertrekken en het oprekken van de fysieke grenzen van het lichaam (Relation Works). Na de breuk met Abramović concentreerde Ulay zich op de fotografie, waarbij hij zich richtte op de positie van het gemarginaliseerde individu in de hedendaagse maatschappij en terugkeerde naar het probleem van nationalisme en de symbolen daarvan (Berlin Afterimages, 1994-1995). Hoewel hij voornamelijk met fotografie werkte bleef ‘het performatieve’ hem bezighouden, wat resulteerde in zijn voortdurende 'provocatie' van het publiek middels talloze performances, workshops en performance-lezingen. Recentelijk is Ulay vooral betrokken bij projecten en kunstinitiatieven gericht op bewustwording, begrip, waardering en respect van en voor water (Earth Water Catalogue, 2012). Ulay's werk, evenals zijn gezamenlijke werk met Marina Abramović, is vertegenwoordigd in vele collecties van grote kunstinstellingen wereldwijd, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, het Centre Pompidou in Parijs en het Museum of Modern Art in New York. Na veertig jaar in Amsterdam te hebben gewoond en gewerkt, verschillende langdurige projecten in India, Australië en China, en een professoraat Performance and New Media Art aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe, woont en werkt Ulay momenteel in Amsterdam en Ljubljana.